dissabte, 7 de gener del 2012

Distingim copyright i creative commons

Copyright: és una forma de protecció proporcionada per les lleis vigents en la majoria de països per als autors d'obres originals, ja sigui llibres, música, art, etc.
La protecció del Copyright està disponible per obres ja publicades com per d'altres que encara no ho estan.
El Copyright li dóna a l'autor el dret exclusiu de fer i autoritzar la reproducció de l'obra, preparar obres derivades basades en l'obra, distribuir còpies, presentar l'obra públicament, en el cas de gravacions sonores, interpretar-les públicament, etc.
Creative Commons: és una organització sense ànim de lucre que promou la reducció de les barreres legals per compartir treballs creatius.
El seu objectiu és donar opcions a aquells creadors que vulguin que terceres persones utilitzin o modifiquin la seva obra sota unes condicions determinades. Aquestes condicions les escull el propi autor. Creative Commons conta amb diferents llicències i per tant cada una d'aquestes llicències té diferent simbologia..
 
Per tant, nosaltres, com a futurs mestres, hem de donar exemple i treballar de forma legal. És cert que hem de compatir la informació amb tothom per tal d'enriquir el coneixement de la humanitat, però també és cert que hem de respectar el que volen els autors, ja que tenen la llibertat de decidir el que volen fer amb la seva obra. 

A classe de GITIC hem après a crear una llicència d'ús "Creative Commons" per al nostre bloc. Això, significa que nosaltres com autors del bloc, donem permís als lectors a copiar, utilitzar, modificar,... els continguts (informació) del mateix. 

I, com es pot crear una llicència creative commons?
Simplement, heu d'entrar a la pàgina web de l'organització Creative Commons   http://es.creativecommons.org/  i clicar a sobre de l'opció "Publica con CC" que es troba situada a la capçalera de la pàgina.

Tot seguit, ompliu el qüestionari i cliqueu l'opció "Escoja una licencia", després seleccioneu el icona que voleu que surti al vostre bloc i copieu el "codi html".
A continuació, entreu al vostre bloc, dirigir-vos a "Dissenya", cliqueu l'opció "Format" i decidiu el gadget on voleu que surti el icona, cliqueu "Edita" i finalment, només heu de enganxar el "codi html" i "DESÀ".

dilluns, 12 de desembre del 2011

Twitter

Què és un Twitter?
És una red social en format "microblogging" que permet, a un usuari registrat, enviar missatges de text (amb un màxim de 140 caràcters) anomenats tweets, que es mostren a la pàgina principal de l'usuari. Aquests, poden ser escrits mitjançant un dispositiu mòbil, missatgeria instantània o bé directament des de la pàgina web de Twitter. Els usuaris segueixen els tweets d'altres, subscrivint-se com a seguidors d'aquests. No és necessari seguir als usuaris que ens segueixen. Per defecte, els missatges són públics, tot i així, es poden enviar missatges de manera privada, únicament ho podran veure els nostres seguidors. 


 Què és un hashtag?
És una cadena de caracters formada per una o varies paraules acompanyades per l'icona (#). Un hashtag representa un tema en el que qualsevol usuari pot fer una aportació o opinió personal respecte el tema obert amb només escriure la cadena de caràcters darrere l' icona (#). Els hashtags, no es distingeixen entre majúscules i minúscules.
Però no tots tweets que fem, es mereixen tenir #hashtags, ho utilitzarem només per converses importants.

Glogster

A classe de Gtic, hem treballat una eina que és diu Glogster

Què és un Glogster?
És una eina web 2.0 que s'utilitza molt en l'educació, ja que permet crear pòsters digitals o murals multimèdia on-line. En ell pots barrejar imatges, text, enllaços, múltiples dissenys i gràfics animats, música i vídeo i després compartir-lo amb la gent. A través del glogster, podem transmetre emocions i raonaments.

Per a què puc utilitzar un Glogster? Com a suport de produccions orals, escrites o audiovisuals de l'alumnat:
- Presentacions de projectes d'investigació
- Realització de cartells de divulgació i animació sobre lectures realitzades en qualsevol matèria.
- Anuncis, campanyes publicitàries.
- Guies turístiques
- Biografies
- Reportatges

I com podem fer un glog?
Per crear un glog, hem d'entrar a la pàgina web www.glogster.com i registrar-nos. Clicarem l'opció "sing up" i introduir les nostres dades. Un cop registrats clicarem "Post new glog".




I tot seguit accedirem a un pòster que conté alguns elements els quals podem experimentar i també menús amb varies opcions:

"GRAPHICS" I "TEXT" és per posar gràfics de la galeria i quadres de text de diferents estils.
Els botons de "IMATGE", "VÍDEO" I "MÚSICA" ens permet posar material multimedia del nostre ordinador, d'internet o grabar-ho directament amb la càmera web.
"WALL" ens dona accés a canviar el fons del pòster. 

diumenge, 11 de desembre del 2011

Quatre habilitats per a la competència comunicativa

Són les quatre habilitats que ha de dominar un usuari de la llengua per poder comunicar-se amb eficàcia en totes les situacions possibles.
Tota persona ha de tenir aquestes quatre habilitats bàsiques: Parlar, escoltar, escriure i llegir.
Són habilitats lingüístiques que sovint actuen conjuntament com eines diverses que s'usen per aconseguir una mateixa finalitat. Per aquest motiu, han de ser promogudes i ensenyades conjuntament a l'escola.

Què entenem per ESCOLTAR?
Escoltar no és només concebre paraules.. és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.

- Demanar tenir un paper actiu i participatiu
- Demanar respecte per l'emissor i les seves idees
- Demanar ser objectiu per intentar entendre el que ens vol dir l'altre
- Un bon oient sap descobrir els objectius, propòsits de l'orador
- Sap descobrir les idees principals del missatge
- Sap parlar quan acaba o mentre parla l'orador

Què entenem per LLEGIR?
Interpretem la paraula llegir com el procés a través del qual es compren un text escrit.

1. Llegir és un procés actiu: ja que qui llegeix ha de construir el significat del text, és a dir, que el que llegim no és una rèplica del que l'autor ha volgut dir, sinó que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs que té el lector i els objectius que s'enfronta l'autor quan llegeix.
2. Llegir és aconseguir un objectiu, llegim per algun motiu o finalitat.
3. Llegir és un procés d'interacció entre el lector i el text: Qui llegeix, ha de fer-se seu el text, relacionant- lo amb allò que ja sap i adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs amb funció d'allò que li ha aportat el text.
4. Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència cont
 
Què entenem per ESCRIURE?
És el procés a través el qual es produeix un text escrit significatiu.
Té en compte tres etapes:

1. Aspectes formals (cal·ligrafia, so, grafia), la disposició de l'escriptura en el paper.
2. Aspectes més relacionats amb el llenguatge: lèxic, sintàxi..
3. Aspectes discursius: procés composició del text, característiques o propietats del text, diferents tipus del text.

Què entenem per PARLAR?
És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa. De manera espontània adquirim l'habilitat de parlar en situacions col·loquials però per al domini de la llengua oral formal, cal un procés d'ensenyament i aprenentatge.

La competència comunicativa

Què és la competència comunicativa?
És la capacitat que té una persona, tant pel coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta, es configura a partir de l'experiència personal, les necessitats i la motivació, i l'acció.

Quins són els components de la competència comunicativa?

1. Competència lingüística/gramatical 
Fa referència al domini del codi lingüístic, hem de tenir domini de nivell fonològic, nivell morfològic, nivell sintàctic i nivell lèxic i semàntic. 

2. Competència sociolingüística
Fa referència a les regles socioculturals d'ús. És l'habilitat que s'ocupa de la situació comunicativa: La situació dels participants, el propòsit de la interacció, i les normes i convencions de la interacció.

3. Competència discursiva
Fa referència a l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discurs en qualsevol gènere ( descripció, narració, etc.) i interpretar i produir textos coherents i cohesionats.

4. Competència estratègica
Fa referència a l'habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació verbal i no- verbal per a millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir, a causa de diferents variables d'actuació o d'insuficiències en una o vàries competències.

dimarts, 6 de desembre del 2011

Fluxogrames

A través del fluxogrames, represento processos, a partir de símbols, però no amb textos. La seva utilització prové del món de la informàtica, però avui en dia s'utilitza en molts diferents àmbits. Per als futurs mestres contemplem dues utilitzacions: 
  1. Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional. Per exemple representar el procés per a l'acollida d'un nou professor o alumne a l'escola.
  2. Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que l'eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l'accessòria, definició d'ordres i instruccions, compliment de normes i estructures,... 
A continuació veureu un fluxograma, en el qual el tema d'aquest és com es travessa una cruïlla. 




Podem treballar fluxogrames amb moltes eines com el Word de Microsoft, Write d'OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc... A l'assignatura hem optat per una eina on-line anomenada Gliffy i que podeu trobar a: http://www.gliffy.com
 

Mapa Conceptual

Mapa conceptual: representació visual de les imatges que vull veure, idees, del tema en qüestió.Et dona les idees molt clares. La realitat es pot representar de diverses maneres, i el mapa conceptual fa que que ho visualitzem millor. A demés, ens pot ajudar a organitzar els nostres coneixements i ampliar la nostra perspectiva en relació a un tema. Habitualment, la creació del mapa passa per diversos estadis: selecció i jerarquització de conceptes (fer una llista i ordenar-la), reflexió sobre la relació cada concepte amb tots els altres (cercar els connectors), concepció d'una representació gràfica adequada (dibuixar el mapa de forma clar, entenedora i coherent)... Elaborarem el mapa, a partir d'un concepte i anem afegint, un a un els altres i els connectors corresponents (poden ser verbs, paraules..)

La construcció d'un mapa conceptual, és doncs un procés intel·lectual que facilitat un aprenentatge significatiu en la mesura en que ens ajuda a integrar els nous coneixements ens els nostres esquemes mentals. 
El mapa conceptual, es pot crear amb qualsevol editor gràfic, en aquest cas utilitzem "cmap tools", el qual és gratuït. 

En la última classe de gtic, varem estar fent un mapa conceptual, a través del programa Cmap Tools. el tema del qual ho havíem de fer era sobre el dinar de Nadal. 

Aquí deixo el meu mapa conceptual: